keskiviikko 9. lokakuuta 2013

Teil - työvuoro

Meillä oli ensimmäinen työpäivä eilen, maanantaina. Mentiin 9 töihin ja meitä opasti mukava nuori mies. Emme tehneet kauheasti, kuorimme ja pilkoimme paljon erilaisia vihanneksia, jouduin kuorimaan varmaan reilut 10kg perunoita. Tiia putsaili salaatteja yms. Saimme ensimmäisen tauon vasta 2 aikaan, ja syömään pääsimme 3. Kyllä se slkoi pikkuhiljaa tuntua, kun kävimme aamulla 7.30 aamupalan syömässä. Pääsimme sitten töistä 30min aikaisemmin(16.30), kun Cornelia (aachenin kv koordinaattori) tuli hotellille ja lähdimme yhdessä bussilla Aachenin keskustaan. Kävelimme suoraan keskustan pysäkiltä paikkaan, jossa kielikurssimme aina järjestetään. Pysäkiltä matkaa on n.10-15min.

Meillä oli sitten yksityistunti Saksan kielestä, mutta enpä kauheasti saanut irti... Mies, joka minua ja Tiiaa opetti, ei puhunut melkein ollenkaan englantia, vaan puhui kokoajan saksaa ja minä olin ihan pihalla.. Noh, kyllä muutaman sanan oppi. Tunti kesti noin tunnin ja sen jälkeen Cornelia tulikin jo meitä vastaan. Kävimme nopeasti kaupassa ostamassa kaikkea mahdollisimman turhaa ja lähdimme pysäkille päin.

Meillä oli puolisen tuntia aikaa ennenkuin bussi lähti, joten hengailtiin siinä keskellä Aachenia, kuunneltiin beatboxaajia ja katsottiin kännisiä teinejä... Oli se kaupassakin hauskaa, kun kaikki teinit käyvät ostamassa kaljaa koska heillä on ikää täällä saksassa :D

Noh lähdettiin bussilla ja päästiin hotellille, ja mentiin melkeimpä suoraan huoneeseen. Mä otin ihanan, kuuman vaahtokylvyn silläaikaa kun Tiia veteli jo sikeitä sängyssä.. Ja kello oli tosiaan silloin vasta 21.30, mitenniin väsynyttä porukkaa?;)

Nyt sitten päästään otsikon aiheeseen, eli Teil- työvuoroon. Tosiaan tänään mentiin siihen vuoroon, eli vuoro alkoi 9 ja meillä alkoi tauko 14.00.  Siinä välissä mentiin tunniksi makoilemaan huoneeseen, ja lähdettiin käymään kaupassa Belgiassa! Tästä tosiaan on 500m belgian rajalle, ja rajalta toiset 500m kauppaan. Ostettiin juotavaa, 9-pack coca-colaa maksoi 4.40€ ja 4-pack red bullia maksoi 5,00€. Ei paha! Mentiin sen jälkeen vielä huoneeseen pariksi tunniksi, ja työt jatkuivat meillä klo 18.00-22.00.

Töissä tänään teimme liha, juusto sekä kalavateja valmiiksi aamupalalle, niistä tulo kyllö todella hienoja molempien osalta, harmi kun ei ollut kameraa mukana.. Veimme roskia, siivottiin kuiva-aine varastoa sekä kuorittiin taas joku 10kg perunoita ja paljon sipuleita... Putsasimme työpisteemme ja pestiin pöytiä ja järjesteltiin jotain hyllyjä, kunnes työpäivä oli sitten ohi. Nyt ollaan täällä huoneessa ja kohta suunnitelmissa nukkumaanmeno.

Huomenna ja torstaina meillä on vapaata, ja huomenna on taas kielikurssi.  Mennään varmaan 3 aikoihin Aacheniin ja kurssi alkaa 19.25.